23 april 2024

Brandbook maken

Waarom is het belangrijk om een brandbook te (laten) maken en waar is het voor bedoeld? Maar bovenal, waar moet een goed brandbook aan voldoen? Dat zijn de vragen waar ik in dit blogbericht voor jullie antwoord op ga geven.

Allereerst, wat is een brandboek en waarom zou ieder bedrijf er een moeten (laten) maken en vooral bijhouden?
Een brandbook is een hulpmiddel waar alles in staat beschreven hoe je je huisstijl kan toepassen in de dagelijkse communicatie. Een logo en huisstijl is, als het goed is, ontwikkeld met een reden. Er zit een verhaal achter dat ongetwijfeld zal aansluiten bij de missie en visie van het bedrijf. Dat is ook de reden dat logo’s door de jaren heen mee veranderen met de bedrijven. Een missie en visie veranderd ook door de jaren heen. Daarover ga ik het in een ander blog uitgebreider hebben!

Het is belangrijk dat het bedrijf dezelfde herkenbare uitstraling naar buiten blijft hebben. Een sterk merk is namelijk op zich al geld waard. Met meerdere mensen in dienst en meerdere computers en communicatie kanalen zoals: website, flyers, brieven, persoonlijk contact en ga zo nog maar door, is dat erg lastig. Om die reden is er een brandbook in het leven geroepen. Een handboek waarin je terug kunt zoeken hoe je iets moet communiceren en aan welke regels je uitingen moeten voldoen.

Oké, je bent het met me eens dat het maken van een brandbook belangrijk is. Je hebt immers niet voor niets een godsvermogen uitgegeven aan dat brandingstraject, toch? Het zou zonde zijn als vervolgens iedereen de kantjes er vanaf zou lopen. Maar wat dacht je ervan dat je op een gegeven moment de keuze wilt kunnen maken om van vormgever over te stappen? De energie is eruit, tijd voor een nieuwe frisse wind in de zeilen. Toch handig als je dan een brandbook hebt die je kan overhandigen aan je nieuwe vormgever.

Waar moet een brandboek aan voldoen?

  • Overzichtelijk
  • Kort maar krachtig, geen lange verhalen
  • Veel voorbeelden (beeld zegt meer dan 1000 woorden)
  • Het moet toepasbaar zijn
  • Het moet herkenbaar zijn

Het is belangrijk dat je een overzichtelijk document samenstelt die tevens voldoet aan de huisstijl regels. Maak het document op in de juiste typografie en voorzie deze van een duidelijke inhoudsopgave. Zorg ervoor dat de missie en visie ook beschreven staan in het document, zodat deze ook teruggevonden kan worden. Alles kort maar krachtig. Geen lange teksten maar juist door middel van veel voorbeelden kun je een brandbook gebruiksvriendelijk maken. Daarnaast is het belangrijk dat mensen het begrijpen en herkennen. Hoe meer keuze opties erin voorkomen, hoe lastiger men het vindt om een document conform de huisstijl op te maken.

Op zoek naar een overzicht wat er in basis in een brandbook zou moeten staan als je deze wilt (laten) maken?

  • Missie & Visie
  • Inhoudopgave
  • Variaties van het logo (kleur variaties, beeldgebruik, etc.)
  • Witruimte om het logo
  • Minimaal formaat van het logo
  • Do’s & don’ts m.b.t. het logo
  • Positionering van het logo
  • Schrijfwijze van de bedrijfsnaam in de teksten
  • Kleuren van de huisstijl (Primaire kleuren & steun kleuren)
  • Eventueel de verloop-stalen die gebruik worden
  • Lettertypes en variaties
  • Waar wordt welk lettertype voor gebruikt?
  • Gebruik van opsommingstekens
  • Gebruik van Pay-off Iconen
  • Tabellen
  • Gebruik van vormen
  • Gebruik van fotografie

Het is een hele lijst, wat verwerkt moet worden in een huisstijl handboek, maar om een eenduidige communicatie naar buiten te willen is dit nodig. Het zijn allemaal items die omschreven kunnen worden met weinig tekst en veel voorbeelden.

Brandbook laten maken of zelf doen?

Een brandbook is iets wat voor het gehele bedrijf voor een lange periode gebruikt gaat worden. Een handboek (je leest het goed, HANDBOEK) die duidelijk aangeeft wat je moet doen in welke situatie. Dit zijn dingen waar iemand zich in moet verdiepen die hier ervaring in heeft. Iemand die weet wat er bij komt kijken qua communicatie en die weet wat de gevolgen zijn van een bepaalde keuze.

Daarnaast is het goed om dit bij een externe partij neer te leggen. Vanuit het potje kun je immers niet op het etiket kijken. Een externe partij kijkt op een andere manier naar jullie communicatie. Mijn advies: besteed het maken van een brandbook uit.

Wat zijn de kosten voor het maken van een brandbook?

Ik kan niet zeggen wat andere partijen rekenen voor het ontwikkelen van een brandbook. Wij rekenen op dit moment voor een rebrandingstraject zo’n €1800. In principe adviseren wij de volgende items standaard, maar dit kan afhankelijk van de wensen van de klant verschillen.

  • Logo
  • Visitekaartje
  • Briefpapier & vervolgpapier
  • Word template
  • E-mail handtekening
  • Brandbook
  • Enveloppen, indien dit gewenst is

Voor een los brandbook voor een huisstijl die wij zelf hebben ontworpen rekenen wij €490. Echter is het ontwikkelen van een brandbook voor andermans ontwerp meer werk, omdat we daarin nog moeten zoeken naar de juiste stijlelementen. Wanneer we een brandbook moeten maken voor een nieuwe opdrachtgever waar we geen basiskennis hebben van de bestaande huisstijl rekenen we €780,- Neem gerust contact op voor meer informatie.

Oké, leuk en aardig. Dan heb je een brandbook laten maken. En dan?

Een brandbook is altijd iets wat mee moet groeien met het bedrijf. Indien er een nieuwe campagne ontwikkelt gaat worden moet deze stijling ook meegenomen worden in het brandbook. Ook zullen door de jaren heen veranderingen plaatsvinden, extra steunkleuren toegevoegd worden of juist worden weggelaten. Zorg ervoor dat het brandbook altijd up-to-date blijft en dat iemand binnen je bedrijf in de gaten houdt of alle regels ook opgevolgd worden.

Er zijn ook bedrijven die deze taak voor je uit handen kunnen nemen en de branding waarborgen.

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket