19 april 2024

Drukwerk (laten) maken

We kennen de reclames denk ik allemaal wel; de online druk/print partijen waar je voor bodemprijzen je drukwerk zo kunt uploaden en bij wijze van spreke de volgende dag in huis hebt.  Als dat allemaal zo fantastisch zou zijn, waarom maken grotere bedrijven over het algemeen dan toch nog gebruik van de locale drukkers of […]

We kennen de reclames denk ik allemaal wel; de online druk/print partijen waar je voor bodemprijzen je drukwerk zo kunt uploaden en bij wijze van spreke de volgende dag in huis hebt. 

Als dat allemaal zo fantastisch zou zijn, waarom maken grotere bedrijven over het algemeen dan toch nog gebruik van de locale drukkers of reclamebureau’s om hun drukwerk te laten maken? En wat is nou het voordeel om ook het drukwerk uit te besteden?

In dit blog bericht nemen we jullie mee in waar wij op letten als wij de juiste drukker voor onze klanten kiezen en waar een bestand aan moet voldoen om het beste resultaat te krijgen. 

Wat is het voordeel om het bestellen van drukwerk uit te besteden?

  1. De belangrijkste reden om het regelen van je drukwerk uit te besteden is kennis. Wij zijn dagelijks bezig met het bestellen van drukwerk en weten dus wat we bestellen en waar we het bestellen. Wij werken met verschillende drukkerijen samen en weten precies waar iemand zijn of haar specialiteit ligt. 
  2. Hoge kwaliteit is natuurlijk ook een belangrijke reden. Doordat wij samen met specialisten werken, weten we dat we de ene drukgang bij bedrijf A moeten bestellen en de andere drukgang bij bedrijf B.
  3. We zijn allemaal mensen en waar mensen werken worden foutgen gemaakt. Dat dan dus ook gebeuren als je drukwerk laat maken. Als wij de bestelling hebben gedaan zijn wij ook degene die het op gaan lossen. Terugkomend op het stukje kennis: Wij weten dan dus ook waar in het proces de fout is gemaakt en kunnen makkelijker iets recht trekken. 
  4. Tot slot het sociale aspect. Als jij je drukwerk besteld bij een online drukker die budgetprijzen rekent, betalen ze vaak geen eerlijke prijzen aan drukkerijen die het momenteel toch al erg zwaar hebben. Ze halen het uit het buitenland of hebben zodanige afspraken met Nederlandse drukkers dat er een monopoliespel opgezet kan worden. 

Dit was even in het kort waarom je het beste je drukwerk via je reclame-/vormgeefbureau kan bestellen. Daarnaast zijn er drukwerk adviseurs onafhankelijk en aangesloten bij bepaalde drukkerijen waar je ook contact mee kan opnemen. Dan heb je altijd het juiste advies achter de hand.

Waar moet je allemaal op letten? 

Drukwerk is eindeloos, dus als je drukwerk laat maken moeten er veel keuzes gemaakt worden: 

  • Formaat; De A-formaten weten we allemaal, maar er zijn ook DIN-formaten en andere mogelijkheden. 
  • Kleurgang; Wanneer kies je voor full-color printwerk, drukwerk of PMS drukwerk en hoe moet je document daarvoor worden ingesteld? 
  • Drukbestand; Om iets goed te laten drukken moet er een drukbestand worden aangeleverd. De termen als lettercontouren, afloop/bleed van 3mm en kleurdekking vliegen je om de oren. Heb jij enig idee wat je daarmee moet doen? 
  • Afwerking; Wanneer kies je voor een laminaat afwerking en wanneer niet? Wat betekend spot-UV en contour gesneden? 

Je ziet het al. En dit is nog maar een kleine greep uit alle zaken waar je rekening mee moet houden als je drukwerk gaat bestellen. 

Heb je hier allemaal geen kaas van gegeten en is het altijd goed gegaan bij een budget drukker?
Dat kan, dan heb je geluk of je eisen liggen (erg) laag. Bedenk vooral dat je drukwerk-uitingen vaak de eerste indruk zijn bij een potentiële klant. Als dit er niet goed uit ziet, is de indruk die je achterlaat ook niet goed. 

Vormgeving 

Naast het technische verhaal van drukwerk heb je natuurlijk te maken met een goed ontwerp. Je kan nog zodanig mooi drukwerk hebben, als het ontwerp niet aansluit bij de boodschap gaat het niet opleveren wat je zou willen en investeer je dus voor niets in drukwerk. 

  • Zorg ervoor dat er op je drukwerk altijd de juiste huisstijl wordt gehanteerd. Juiste lettertypes, kleurcodes, vastgestelde vormen en schrijfwijzen. Wellicht heb je een huisstijl handboek om dit allemaal uit te halen. Lees hier meer over wat een huisstijl handboek precies inhoud.
  • Als tweede kun je ervoor zorgen dat je ontwerp opvalt op de juiste manier. Dit kun je doen met de juiste variatie van vormen en kleuren, maar ook door een opvallend papiersoort te gebruiken of de vorm van je uiting afwijkend te maken 
  • Let er ook op dat je ontwerp niet zijn doel voorbijstreeft. Het is en blijft een tool. Wil je mensen informeren? Zorg er dan voor dat je content goed en duidelijk zichtbaar is. Wist je dat maximaal 12 woorden op een regel het prettigste leest? En dat je brein een foto links en tekst rechts beter opneemt dan andersom? Allemaal zaken waar een vormgever dus rekening mee houdt. 

Conclusie 

Wil je drukwerk laten maken? Stel jezelf dan een aantal vragen voor je hier zelf mee aan de slag gaat: 

  1. Waar ga ik het voor gebruiken en wat is mijn doel met dit drukwerk? Gaat het om werven van nieuwe opdrachten of personeel? En wat wil ik dan uitstralen? 
  2. Wat is de meerwaarde om het te laten ontwerpen? Welk bedrag rekent een vormgever vs. hoeveel tijd kost het jou om het zelf te maken?
  3. Wat is mij het risico waard dat ik straks lelijk of fout drukwerk binnenkrijg? 
  4. Hoeveel tijd gaat het mij kosten om het drukwerk op de juiste manier te bestellen? 

PS: Wist je dat de kans groot is dat je dezelfde prijs betaalt bij je vormgever, als dat je rechtstreeks bij een drukker vandaan besteld? Drukkerijen werken over het algemeen met studio prijzen. De korting die je als bureau krijgt is de marge die het bureau pakt op het drukwerk.

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket