19 april 2024

Een goede relatie met je klant, hoe kun je dat sturen?

We willen het allemaal, een goede relatie met een klant. Maar hoe bereik je dat? Moet je klanten aannemen waar je geen klik mee hebt? Wil jij klanten waar je geen klik mee hebt? Wij mensen denken in hokjes, ook al willen we dat niet....

De wondere wereld van Design

Blog

Als vormgeefbureau zijn we altijd bezig met prikkels van buitenaf de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van een designer met meningen, feiten, tips & tricks

Scroll

11-2018

Een goede relatie met je klant, hoe kun je dat sturen?

We willen het allemaal, een goede relatie met een klant. Maar hoe bereik je dat? Moet je klanten aannemen waar je geen klik mee hebt? Wil jij klanten waar je geen klik mee hebt?

Wij mensen denken in hokjes, ook al willen we dat niet. Iemand die in versleten kleding, met een boodschappenkar naast zich, op een bankje ligt te slapen, is een zwerver. Iemand die kortaf en arrogant is, daar wil je liever niets voor doen. Maar probeer eens verder te kijken dan dat.

Hoe kun je goed bouwen aan een relatie met je klanten?

1. Neem de tijd om je (potentiële) klant te leren kennen. Laat je klant zijn/ haar verhaal doen. Ook al interesseert het verhaal je in eerste instantie niet, probeer door te vragen. Vaak is er ergens wel een raakvlak, waardoor je een gezamenlijke interesse of zelfs passie hebt.

2. Zorg ervoor dat je op een zakelijke manier met elkaar omgaat, maar dat er ruimte is voor randzaken, zoals hobby’s en interesses. Dat zorgt ervoor dat je elkaar met plezier blijft spreken.

3. Realiseer je dat iedereen wel eens een rotdag heeft. Vat het niet persoonlijk op, indien er een keer iets op een verkeerde manier gecommuniceerd wordt.

4. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met je klant, opdrachtgever of leverancier. Accepteer dat je anders bent en anders denkt. Indien het standpunt van de ander jouw visie in de weg zit, probeer dan de andere partij jouw visie uit te leggen, zonder hierin zijn/haar visie te kleineren.

5. Wees eerlijk tegen elkaar. Een open relatie tussen klant en opdrachtgever werkt onderaan de streep het meest prettig. Heeft een ander iets niet goed gedaan, geef hem/haar de kans dit recht te zetten. We willen allemaal wat verdienen, wees daarin ook eerlijk tegen elkaar. Wat is je budget, is dat mogelijk of niet?

6. Wees jezelf. Blijf jezelf. Je moet jezelf niet veranderen, om voor een bepaalde partij aan het werk te gaan. Dit kost te veel energie en dat masker valt vroeg of laat toch van je neus.

Dit zijn een aantal tips om te werken aan een goede relatie met je klanten. Ik doe mijn best om dit toe te passen in mijn klantenbestand. Dit zorgt ervoor dat ik met plezier voor mijn opdrachtgevers werk en dat mijn opdrachtgevers met plezier (grafische) werkzaamheden bij mij neerleggen of mij bellen voor advies.

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket