De wondere wereld van Design

Blog

Als vormgeefbureau zijn we altijd bezig met prikkels van buitenaf de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van een designer met meningen, feiten, tips & tricks

Scroll

21 september 2021

Whitepaper download

Het is een rage op het moment en dat is niet voor niets! Whitepaper downloads op je website toevoegen is namelijk in meerdere opzichten goed voor je zichtbaarheid en voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Maar hoe zit dat in elkaar en waar moet je op letten? Makkelijk en snel leads genereren? 🤔 Informatie in ruil voor gegevens. Downloads zijn hierin een goede lead-generator! 💡

Wat houdt een whitepaper in? 

Een whitepaper is een document waarin je uitlegt hoe iets werkt of hoe je een specifiek probleem oplost. Eigenlijk deel je kennis met de bezoekers op je website door een whitepaper als download toe te voegen. 

Waarom zou je een whitepaper aanbieden? 

Voor je de keuze maakt om zaken te doen met een bedrijf wil je eerst weten of het bedrijf betrouwbaar is en of ze de juiste kennis in huis hebben. Zeker als het om technische vraagstukken gaat is het belangrijk dat je er blind op kunt vertrouwen. 

Door het aanbieden van een whitepaper download deel je kosteloos kennis met de bezoekers. Veel bedrijven vinden dat eng. Wat nou als ze zelf aan de slag gaan of als een concurrent met die informatie er vandoor gaat? Dat is een afweging die je als bedrijf moet maken. Wat kan het opleveren vs. wat zijn de nadelen. 

Wat kan het opleveren? 
1. Door kennis te delen in een whitepaper download of checklists beschikbaar te stellen moedig je eigenlijk een klant aan om zich erin te verdiepen. Je klant weet dus, na het lezen van een whitepaper, waar hij/zij het over heeft. De aanvraag die erop kan volgen zal dus ook een stuk concreter zijn. En dat scheelt weer tijd met het uitwerken van een voorstel. 

2. Door kennis in een whitepaper te delen creĂ«er je vertrouwen bij potentiĂ«le klanten. Je laat zien dat je open bent in communicatie en dat je verstand hebt van zaken. Geen kleine lettertjes. Je hebt immers al aangegeven hoe ze het zelf kunnen doen of wat je product of dienst inhoudt. 

3. Minder werk in de aftersales. Heb jij een goede en overzichtelijke download pagina op je website waar probleemoplossingen terug te vinden zijn? Dan hoeven klanten minder snel te bellen over vragen die ze hebben. 

4. Lead generatie. Wanneer je de keuze maakt dat iedereen de download kan aanvragen, maar ze daarvoor wel eerst hun gegevens achter moeten laten, heb jij direct warme leads in je bezit. Deze mensen hebben immers niet voor niets de whitepaper gedownload. 

Deze downloads zijn te vinden op www.uitelkaar.nl

Waar moet je op letten bij een whitepaper? 

Op het moment dat je besluit een whitepaper aan te gaan bieden als download op je website, moet je dus overwegen of je ze echt vrijblijvend wil aanbieden of dat je er het delen van contactgegevens tegenover zet. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de content die erin staat klopt. Ga geen dingen vertellen die niet waar zijn. Zorg dat je eerst goed onderzoek hebt gedaan en dat de whitepapers die je maakt (of, beter nog, laat maken) duidelijk en overzichtelijk zijn. Wellicht kun je in je whitepaper gebruik maken van infographics om het nog duidelijker te vertellen.  

Het opmaken van een document is een vak. 80% van de bevolking scant documenten in plaats van deze te lezen. Jij wil de regie hebben over wat mensen lezen. Dat kun je doen door vormgeving in je voordeel te gebruiken. 

Ben jij benieuwd hoe wij dat voor onze klanten doen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over whitepapers en downloads. 

Recente berichten

Diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket