22 november 2024

Doelgroep bepalen

Het is een zwakte van de mensheid om een ander in een vakje te plaatsen. Toch is het voor je bedrijf wel belangrijk dat je dat gaat doen om te kijken welk “vakje” je moet gaan aanspreken. Dat doe je door je doelgroep te bepalen. Wat is jouw doelgroep en waarom is het belangrijk dat je die […]

Het is een zwakte van de mensheid om een ander in een vakje te plaatsen. Toch is het voor je bedrijf wel belangrijk dat je dat gaat doen om te kijken welk “vakje” je moet gaan aanspreken. Dat doe je door je doelgroep te bepalen.

Wat is jouw doelgroep en waarom is het belangrijk dat je die goed bepaalt?

Ik krijg heel vaak de vraag: “Jij bent een designer, wat vind je van mijn visitekaartje?” Dan antwoord ik steevast: “Ben ik jouw doelgroep? Volgens mij niet, dan is het dus ook niet relevant wat ik van je visitekaartje vind.” Eigenlijk is het heel eenvoudig: Wat ik mooi vind, hoeft een ander niet mooi te vinden, daar draait het bepalen van een doelgroep om. De truc is het creëren van content die jouw doelgroep wel mooi vindt. Wat de rest vindt is absoluut niet relevant. Je kunt immers nooit de toon aan slaan die iedereen aanspreekt. 

Heb je er wel eens goed over nagedacht wie jouw ultieme klant is? 

Het is zo makkelijk om te zeggen: Mijn product is voor iedereen interessant dus ik hoef geen doelgroep te bepalen.’ Een valkuil waar veel ondernemers in trappen. Het is al lang bewezen dat het bepalen van een concrete doelgroep veel meer succes oplevert. Wie is jouw ultieme klant? Als je die goed en wel kunt omschrijven heb je een “ijkpersoon”. Dit is een fictieve klant die aan al jouw wensen voldoet. Vervolgens kun je kijken in welke vakjes deze ijkpersoon thuishoort. Alle bestaande bedrijven die ook in die vakjes zitten zijn direct prospect klanten. 

Mag ik dan geen klanten bedienen buiten mijn doelgroep? 

Natuurlijk kun je wel klanten bedienen buiten je doelgroep, echter moet je wel goed nadenken over de volgende zaken als je een klant wil helpen buiten je doelgroep:

  • Leveren we nog steeds de gewenste kwaliteit als we deze klant gaan bedienen?
  • Worden we er gelukkig van? 
  • Wordt de klant hier beter van? 
  • En gaat dit niet ten koste van de overige klanten? 

Voorbeeld: 

Wij hebben als doelgroep: Technische klanten in de B2B branche. Dit omdat deze bedrijven vaak lastige stof hebben om uit te leggen. Wij creëren meerwaarde doordat we ons verdiepen in onze klanten en daardoor de juiste communicatie uitingen kunnen creëren om hun stof in “Jip & Janneke” taal te vertellen. Dit is de basis waarop wij onze doelgroep bepaald hebben. Toch werken we ook voor 2 evenementen bureaus. Echter, wanneer er een retailzaak op ons pad komt die uitingen wil hebben voor een winkel die de focus heeft op B2C, sturen we ze liever door naar Lievaart VC. Zij zijn daar immers in gespecialiseerd. 

Waarom wel de evenementen bureaus en niet een winkel? Het is beide niet jullie doelgroep. 

Heel eenvoudig. Onze belangrijkste focus ligt op de doelgroep B2B. de evenementen bureau’s doen veel B2B evenementen. Hierdoor kunnen we toch onze specialiteiten inzetten. 

Daarentegen is de doelgroep B2B heel breed en echt niet alle B2B bedrijven hebben aan ons een ideaal vormgeefbureau. Daarom zijn we steeds verder gaan specialiseren in onze doelgroep, waardoor we onze uitingen op de juiste manier laten aanspreken op onze doelgroep. 

Op een rijtje van belangrijk naar minder belangrijk: 

  • B2B bedrijven 
  • Omgeving: Grootstedelijk
  • Lastige stof om te verkopen (vaak “gebakken lucht”) 
  • Sector: Technisch
  • Omvang: 10 – 100 medewerkers
  • Omvang: wel een marketingmedewerker geen vormgever
  • Familiebedrijf 

Voordeel aan het bepalen van de juiste doelgroep? 

Wij brengen bijna nooit voor niets een offerte uit. Wij weten van tevoren of iemand wel of niet een match met ons heeft. Hebben we de match niet? Dan verwijzen we de klant door naar onze collega-bureau’s die daar wel in gespecialiseerd zijn. Zo verslies je ook weinig tijd aan onnodig offertes maken. Voldoet jouw bedrijf aan (in ieder geval) de bovenste doelgroep focuspunten en ben je op zoek naar een vormgeef bureau dat écht meedenkt met je bedrijf en hetzelfde doel voor ogen heeft? Neem dan gerust contact met ons 

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket