Een marketingafdeling bedenkt iets en de salesafdeling moet er mee aan de slag. Het klinkt zo eenvoudig, echter is dat in de praktijk lang niet altijd zo. Het gebeurt regelmatig dat de salesafdeling het idee heeft dat dit helemaal niet aan gaat slaan bij de klanten.
Marketing en sales moeten eigenlijk naadloos op elkaar aansluiten. Ze zijn één team met een gezamenlijk doel, zoals:
- Meer klanten;
- Minder aftersales;
- Meer afzet bij bestaande klanten;
- Etc.
Wanneer er een marketingtool wordt ontwikkeld of een bepaalde strategie moet worden uitgedacht, is het belangrijk dat de marketing- en salesafdeling eerst met elkaar om tafel gaan:
- Wat heeft de sales volgens hen nodig om het doel te bereiken?
- Wat heeft de marketing vervolgens nodig van de sales om een plan uit te werken?
- Hoeveel ruimte is er voor creativiteit op het voorgestelde plan?
Als er een goed plan uitgedacht wordt, is het tijd om die brug te leggen tussen het concept van de marketing en de behoefte van de salesafdeling. Die brug zijn wij.
Huh? Maar jullie zijn toch een vormgeefbureau? Ja dat klopt, maar een vertegenwoordiger heeft niets aan een concept van een marketeer. Ze hebben de uitwerkingen nodig en dat is juist wat wij verzorgen. Als er een plan ligt dat er een bedrijfspresentatie nodig is en de marketing bedenkt wat er in die presentatie moet komen, ben je er nog niet. De presentatie moet er wel netjes uitzien en prettig werken.
Wij zijn als vormgeefbureau dé verbinding tussen de marketing en sales. We zijn dan ook gespecialiseerd in sales-uitingen. Wil je hier meer over weten? Neem gerust [contact] met ons op.