13 juni 2024

Social media uitbesteden

Het is wel een dingetje, Social media. Iets wat eigenlijk heel veel mogelijkheden biedt voor veel ondernemers, maar wat ook veel tijd kost en ook wel wat kennis vergt. Dus dan is vraag 1: Ga je beginnen aan social media en vraag 2: ga je je social media uitbesteden?  Oké, wij houden dus verschillende social […]

Het is wel een dingetje, Social media. Iets wat eigenlijk heel veel mogelijkheden biedt voor veel ondernemers, maar wat ook veel tijd kost en ook wel wat kennis vergt. Dus dan is vraag 1: Ga je beginnen aan social media en vraag 2: ga je je social media uitbesteden? 

Oké, wij houden dus verschillende social media kanalen bij en we willen jullie helpen met wat tips en tricks waar je op kan letten en hoe het makkelijker wordt!  

Tip 1: Go for it!

Als je aan social media gaat beginnen en je besluit om dit niet te gaan uitbesteden, moet je er ook helemaal voor gaan. Doe het niet half, of maar een paar weken, want dat is zonde van je tijd en energie die je er wel in hebt gestopt. 

Tip 2: Een stabiel verhaal en duidelijke branding

Zorg ervoor dat jouw social media kanalen de branding van je bedrijf uitstralen. Zo krijg je herkenning wanneer mensen berichten langs zien komen. Ook je verhaal moet overeenkomen met wat je op je website vertelt en wat klanten ervaren. 

Tip 3: Onderwerpen voor op je social media 

Niets is zo moeilijk als onderwerpen verzinnen. Als je werkt met thema’s wordt dat al een stuk makkelijker. Bedenk eerst hoeveel berichten je per week of per maand wil plaatsen en in welke thema’s. Een paar voorbeelden zijn: 

  • Persoonlijk
  • USP (Unique Selling Point)
  • Actueel 
  • Project 

Tip 4: De juiste tools 

Het is belangrijk dat je afbeeldingen de juiste uitstraling hebben. Wij maken hiervoor gebruik van Adobe Photoshop, maar ik snap dat dat voor veel mensen een kostbaar grapje is om aan te schaffen. En dat hoeft niet de reden te zijn om je social media uit te besteden. Canva is een gratis tool, maar hier staan meerder tools die je kunt gebruiken: 

Tip 5: Uitstraling 

Oké, je hebt de juiste tools en de inhoud. Dan is het belangrijk dat je afbeeldingen ook uitstralen wat bij het bedrijf past. Wij maken voor onze klanten een heel aantal sjablonen, helemaal op maat gemaakt en wanneer we er een missen, maken we er gewoon een bij. Zo zijn alle afbeeldingen in de juiste stijl en ook heel herkenbaar. Want als je elke maand bijvoorbeeld een tip deelt, is dat handig dat je gelijk herkend wordt; “Hé, op het social media account van Ronja staat weer een tip, dat is altijd interessant, gelijk even kijken!” 

Tip 6: Inplannen

Elke week een bericht maken is lastig. Je moet er dan steeds weer tijd voor maken. Blok gewoon 1 uur in je agenda per maand om alle berichten te schrijven en in te plannen. Zo is het overzichtelijk en zal je minder snel terugvallen in het oude vertrouwde “Ik heb geen tijd voor m’n social media.” 

We hopen dat jullie wat aan onze tips hebben. Mocht je er nou toch achter komen dat het best een hele kluif is om alles bij te houden en overweeg je dan toch om je social media uit te besteden? Let dan vooral goed op. Helaas zijn er heel veel bedrijven die er een zooitje van maken. 

Let op:

Of je het nu uitbesteed of niet, je zal er altijd wel iets werk aan hebben als je wil dat het goed gebeurt. Als wij jouw social media gaan bijhouden, zullen we toch eerst kennis moeten krijgen van het bedrijf, eerder kunnen we er niets nuttigs over vertellen. Daarnaast moet het ook persoonlijk blijven dus is het belangrijk dat er regelmatig contact is tussen ons en de werkvloer om op de hoogte te blijven. En er is natuurlijk een check moment, want we plaatsen niets op andermans account zonder eerst goedkeuring te krijgen van de klant. 

We wensen je heel veel succes met het bijhouden van jouw social media pagina’s. En mocht je er toch niet uit komen, dan weet je ons te vinden! Hier dus! 

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket