29 maart 2024

Klanten behouden

Nieuwe klanten binnenhalen is een goed teken. Echter hoe ver staat jouw achterdeur open? Dat is de vraag die heel belangrijk is als je bezig bent met je bedrijf. Als je je bestaande klanten wil behouden zal je ervoor moeten zorgen dat die achterdeur dicht blijft.  Waarom gaat jouw klant naar een ander?  Wat natuurlijk belangrijk is om te […]

Nieuwe klanten binnenhalen is een goed teken. Echter hoe ver staat jouw achterdeur open? Dat is de vraag die heel belangrijk is als je bezig bent met je bedrijf. Als je je bestaande klanten wil behouden zal je ervoor moeten zorgen dat die achterdeur dicht blijft. 

Waarom gaat jouw klant naar een ander? 

Wat natuurlijk belangrijk is om te weten; waarom vertrekt een klant en kiest deze voor een andere partij? Dan kun je er namelijk wat aan gaan doen. Je kunt je klanten alleen behouden als je ervoor zorgt dat ze je nodig hebben en tevreden over je blijven

Wat heeft dit met vormgeving te maken? 

Nou, heel veel! Wij helpen onze klanten namelijk indirect met het behouden van klanten. Dat kan op verschillende manieren: 

  • Door klanten in het zonnetje te zetten met een leuke kaart of attentie. 
  • Wij zorgen ervoor dat ze voorzien worden van informatie die ze nodig hebben. 
  • Als ze informatie ontvangen ziet dit er prettig en leesbaar uit. 
  • Indien nodig remmen we klanten af wanneer ze té veel willen communiceren. 

Klanten in het zonnetje zetten 

Klanten vinden het leuk om te horen dat ze gewaardeerd worden. Doe dit niet te vaak, maar gewoon af en toe. Stuur bijvoorbeeld een kaartje als ze jarig zijn of als je een wat kleiner bedrijf bent en meer persoonlijk contact hebt met je klanten kan dat ook een rouwkaart of geboortekaartje zijn. Door de relatie verder te trekken dan alleen zakelijk behoud je je klanten eerder. 

Voorzien van juiste informatie

Hoe prettig is het dat je direct de juiste informatie bij de hand hebt. Klanten kunnen ook opnieuw materiaal of (extra) diensten bij je afnemen. Zorg er dan voor dat de klant direct weet waar ze aan toe zijn. Een extra boekje met uitleg over de dienst of het product of een handige tool om iets makkelijk (recht) op te hangen. Zo zorg je er niet alleen voor dat je je klanten behoud, maar dat ze wellicht ook nieuwe klanten aandragen. 

Juiste opmaak 

Hier komt natuurlijk écht ons vak bij kijken. Hoe ziet de content die je communiceert naar je klanten eruit? Is het prettig te lezen? Is het begrijpelijk? Is het goed om gebruik te maken van een infographic om je dienst beter uit te kunnen leggen? Besteed aandacht aan hoe het eruit ziet, daar worden je klanten blij van. 

Afremmen 

Ja, je hoort het goed. Soms moeten mensen ook worden afgeremd met het communiceren. Dan doen ze dat juist té veel waardoor klanten dus weggaan, omdat ze gek worden van alle communicatie. Zorg dat de uitstraling goed overeenkomt. Lees hier waarom dat zo belangrijk is. 

Klanten binnenhalen is leuk, maar je klanten behouden is pas écht een vak! 

We hopen dat jullie iets gehad hebben aan onze tips. Kies de juiste partij die meedenkt en jouw product/dienst en vooral doelgroep echt wil begrijpen.

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket