Het is ontzettend belangrijk dat al de communicatie uitingen van een bedrijf op elkaar aansluiten. In dit blog vertel ik waarom dat zo is, hoe wij dit doen voor onszelf en waar je zelf op moet letten voor je eigen bedrijf.
“Vormgeving op maat, voor een zichtbaar beter resultaat”
Dat is mijn afsluiter wanneer ik mijn pitch heb gedaan bij een businessclub of bij een potentiële nieuwe klant. Veel van deze klanten kennen deze uitspraak en zullen dit direct koppelen aan RDM Design.
Niet alleen de pay-off communiceren we structureel. In onze communicatie uitingen zijn allemaal ingericht op een stukje herhaling. Dat uit zich in de volgende zaken:
- We maken overal gebruik van 3 bepaalde lettertypes.
- Overal gebruiken we 3 bepaalde kleuren (donkeroranje, licht oranje & groen)
- We zorgen in onze content kalender op social media voor bepaalde sjablonen waar we in werken die maandelijks terugkomen
- Ons logo & huisstijl beeldmerk (de windroos) spelen een belangrijke rol in de uitstraling
- De toon of voice is overal gelijk.
- We werken in thema’s binnen een campagne.
Waarom is het belangrijk om communicatie uitingen op elkaar af te stemmen?
Dat is heel eenvoudig: herkenning. Ons brein werkt op een bepaalde manier waardoor we snel geneigd zijn om iets in een hokje te stoppen. We filteren wat we interessant vinden dat slaan we op en de rest verdwijnt. Wat als je de 1e x niet de interesse hebt gewerkt met je communicatie uitingen? Dan verdwijnt je bedrijf dus uit het hoofd van een potentiële klant.
Door herhaling toe te passen in je communicatie en te combineren met diversiteit zorg je ervoor dat je in het juiste vakje geplaatst wordt in het brein van je potentiële klant.
Hoe zorg je voor herhaling & diversiteit in je communicatie uitingen?
De uitstraling van je bedrijf moet overal gelijk zijn. Dit zijn regels die vastgelegd horen te zijn in een huisstijlhandboek. (Lees in ons blog over Brandbook wat dit is en waarom je dit nodig hebt) Door overal dezelfde stijl toe te (laten) passen heb je al herhaling in je communicatie uitingen. Dit hoeft niet te betekenen dat elk socialmedia bericht er hetzelfde uit moet zien.
Voorbeeld:
In de content kalender bepaal je welke onderwerpen je wilt delen met jouw volgers.
Dit kan bijvoorbeeld de verschillende diensten zijn welke jouw bedrijf uitvoert. Ik pak weer even RDM Design als voorbeeld: Elke maand lichten wij een dienst uit. Deze maand is dat het zorgeloos zichtbaar pakket, waarin we klanten voor een vast bedrag per maand ondersteunen bij het ontwikkelen en onderhouden van hun communicatie uitingen.
Maandelijks posten wij:
- Iets actueels
- Een tip
- Een cal to action
- Een scheepsuitdrukking
- Een terugblik
- Een lopend project
- Een review
Elk onderwerp gaat over het zorgeloos zichtbaar pakket en heeft een eigen vormgeving. Maar de herhaling zit hem in het terugkeren van de onderwerpen, elke maand weer. En gezien elk onderwerp een vaste opmaak heeft zullen onze volgers de quote direct herkennen als quote van RDM Design zonder dat ze een logo of naam hoeven te zien.
Dit kun je op alle manieren toepassen in je communicatie uitingen. De variatie moet hem zitten in de inhoud, de consistentie in de uitstraling. TIP: Houd altijd je USP (Uniek Selling Point) Voor ogen met het creëren van communicatie uitingen. Lees hier een voorbeeld van een USP.
Ben je toe aan actieve aandacht voor groei & klant behoud? Ga dan zeker aan de slag met een stabiele basis in je communicatie uitingen. Wil dit nou toch niet helemaal lekker lukken? Neem dan gerust contact met ons op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.