29 maart 2024

Biermerk Corona

Als grafisch bureau zijn wij veel bezig met hoe men reageert op situaties, ontwerpen en dus ook namen.

De wondere wereld van Design

Blog

Als vormgeefbureau zijn we altijd bezig met prikkels van buitenaf de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van een designer met meningen, feiten, tips & tricks

Scroll

03-2020

Biermerk Corona


Als grafisch bureau zijn wij veel bezig met hoe men reageert op situaties, ontwerpen en dus ook namen.

Het coronavirus is niet alleen een gevaar voor de volksgezondheid, maar heeft natuurlijk ook impact op de economie. Op het moment hebben alle bierbrouwerijen het lastig. De horeca is dicht en een biertje wordt vaak met elkaar gedronken. Nu we leven in “social distance” wordt er dus aanzienlijk minder bier gedronken. Dat is niet de reden dat de grootste brouwerij ter wereld AB InBev het lastig heeft. AB InBev is namelijk de brouwer van Corona Bier. De brouwerij heeft veel last van een negatief beeld bij Corona.

In de eerste twee maanden van 2020 meldt de eigenaar van Corona (AB InBev) 285 miljoen dollar minder omzet. Over de gehele linie houdt het bedrijf rekening met een daling van het bedrijfsresultaat van ongeveer 10 procent in het eerste kwartaal.

In de jaren 80 hebben we dit al eerder meegemaakt. Namelijk met Ayds. Ayds maakte en verkocht snoepjes die de eetlust verminderde. Het was een zeer succesvol product tot AIDS onder de aandacht kwam bij het grote publiek. Dit zorgde voor grote problemen door de gelijkenis van de namen. Ayds is uiteindelijk uit de handel genomen.

Dit verhaal bevestigd dat het jarenlang investeren in een goede naam door een externe situatie overhoop gegooid kan worden. AB InBev kon er niets aan doen dat Corona de kop op stak. AB InBev heeft ervoor gekozen om hier niet op in te haken en geen persberichten naar buiten te brengen. Daar hebben ze een grote fout gemaakt.

Een gedeelte van de Amerikaanse bevolking (ik denk het gedeelte van Amerika met een behoorlijk laag IQ) dacht dat je Corona kreeg van het drinken van Corona. Dat is erg slecht voor je naam. Daarnaast had -hoe erg dit ook klinkt- AB InBev deze situatie om kunnen zetten naar een positieve marketing actie.

Onze diensten

Prikkelende presentaties

Inspirerende online visualisaties

IJzersterke identiteit & branding

Donders goeie print- & drukwerkuitingen

Zorgeloos Zichtbaar-pakket